Pollution treatment in water stream bodies using rice husk

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor of Sanitary & Environmental Engineering, Faculty of Engineering, ASU, Cairo, Egypt.

2 Professor of Water Resources Engineering, Faculty of Engineering, ASU, Cairo, Egypt.

3 Associate Professor of Water Resources Engineering, Faculty of Engineering, ASU, Cairo, Egypt.

4 Ph.D Student of Environmental Eng. & Engineer in Irrigation Department, Qalubyia Governorate.

Abstract

الملخص العربي
تواجه المجاري المائية في مصر مشکلات عديدة من أهمها التخلص من مياه الصرف الصحي فيها والذي غالباً يکون
بدون أي معالجة. ونظراً لزيادة کمية التلوث بصورة کبيرة أصبحت عملية التنقية الذاتية التي تتم طبيعيا بالمجاري
المائية معتمدة على الطحالب والبکتريا عديمة التأثير مما أدى إلى البحث لإيجاد ما يساعد هذه العملية لتحسين المياه
بالمجاري المائية. وقد استخدمت هذه الدراسة قش الأرز کوسط حيوي قليل التکلفة تمر خلاله المياه الملوثة، وقد أدى
بنسبة تصل إلى 74.29 % و 82.4 % على التوالي وکذلک قلت المواد الذائبة BOD و COD استخدامه إلى تقليل نسبة
والعکارة بنسبة تصل إلى 51.5 % و 78.95 % على التوالي. کما أدى استخدامه إلى زيادة نسبة الأکسجين الذائب بنسبة
%40.58 وبالتالي ساعد في تحسين عملية التنقية الذاتية في المجرى خلال مسافة أقل من المطلوبة.
ABSRACT
Water bodies are facing many problems in Egypt. The most important one is disposing of domestic wastewater mostly without treatment. According to increasing amount of pollution self purification process, which depends mainly on bacteria and algae, become not effective so, it is needed to find what helps this process to improve characteristics of water bodies. This study used rice husk as a low cost bioreactor packing media where polluted water pass through it. It is led to increase dissolved oxygen by percent up to 40.58%, decrease COD and BOD by percents up to 74.29% & 82.4% respectively. It is also decrease total dissolved solids and turbidity by percents up to 51.5% & 78.95% respectively which helped to improve the self - purification process in water bodies through a less distance than required.